E-commerce 2019 – prognozowane trendy

Witamy na pokładzie Roku 2019! Styczeń to miesiąc podsumowań minionych 12 miesięcy i postanowień na nadchodzący czas. To również okres ogłaszania wszelkiego rodzaju prognoz i trendów na rozpoczęty właśnie rok. Nie będzie chyba niespodzianką fakt, że śledzimy je z dużym zainteresowaniem, a nawet ekscytacją. Poniżej nasze autorskie podsumowanie dostępnych danych, min. raportu e-Commerce Trends 2019 przygotowanego przez Divante i dostępnego w całości tutaj.
Na przestrzeni ostatnich 5 lat dynamika wzrostu wartości e-commerce jest raczej stała. W 2014 światowa sprzedaż online wyniosła 1336 miliardów dolarów, w 2016 już 1845, a w 2018 roku były to 2842 miliardy. Prognoza na rok 2019 prezentuje się następująco:
1,92 mld klientów sklepów internetowych
6 na 10 zakupów będzie dokonywane przez kanały online
3452 mld $ wyniesie wartość sprzedaży e-commerce na całym świecie
Światowe podium wśród e-sprzedawców pod względem wielkości sprzedaży zajmują: amerykański Amazon (177,86 mld $ sprzedaży) oraz chińskie JD.com (55,7 mld $) i Alibaba (39,3 mld $). Pod względem ruchu na stronie prowadzi Amazon, eBay oraz Tao Bao.
Ciekawy jest ranking trendów w e-commerce, w które firmy najchętniej inwestowały w 2018 roku. Zestawiliśmy to ze zjawiskami, które zostały wskazane przez badanych jako wiodące w roku 2019 oraz w perspektywie najbliższych 5 lat.
2018 | 2019 | za 5 lat | ||
Content Marketing | Business Inteligence | Voice interfaces (Alexa) | ||
CRM | CRM | Big Data | ||
Marketplaces | Big Data | Rozszerzona rzeczywistość | ||
Big Data | Content Marketing | Personalizacja | ||
Cloud hosting | Chatbots (Conversational Commerce) | Chatbotys (Conversational Commerce) | ||
Omnichannel | Personalizacja | Business Inteligence |
Jak widać, wiodący w 2018 roku marketing treści będzie również istotny w najbliższej przyszłości, jednak główna koncentracja padnie na nowe rozwiązania z zakresu Business Inteligence, CRM i Big Data. Ma to ścisły związek z kolejnymi, zyskującymi na znaczeniu trendami, a mianowicie Conversational Commerce oraz personalizacja oferty, które generują olbrzymią liczbę danych do przetworzenia. Jako technologia kluczowa w perspektywie najbliższych 5 lat jest wskazywany asystent głosowy Alexa. Czytając dostępne opracowania, często przewija się temat Chatbotów, które mają stać się standardem w internetowej obsłudze klienta. Ponadto, tzw. personalize experience ma być nie tylko marketingowym chwytem, ale jednym z kluczowych czynników wyboru sklepu przez klienta.
Przyglądając się tym podsumowaniom można stwierdzić, że to co dziś nazywane jest rewolucją w handlu, nie będzie tylko kilkuletnim okresem, a permanentnym stanem rzeczy. Dynamika zmian jest ogromna i nieprzerwanie przemeblowuje e-commerce'owy krajobraz. Nowe technologie e-sprzedaży oraz e-marketingu rozwijają w zawrotnym tempie. Sami konsumenci wydają się być chłonnymi odbiorcami - chętnie testują pojawiające się możliwości i szybko stają się one narzędziami codziennego użytku.