E-commerce 2019 – prognozowane trendy

Witamy na pokładzie Roku 2019! Styczeń to miesiąc podsumowań minionych 12 miesięcy i postanowień na nadchodzący czas. To również okres ogłaszania wszelkiego rodzaju prognoz i trendów na rozpoczęty właśnie rok. Nie będzie chyba niespodzianką fakt, że śledzimy je z dużym zainteresowaniem, a nawet ekscytacją. Poniżej nasze autorskie podsumowanie dostępnych danych, min. raportu e-Commerce Trends 2019 przygotowanego przez Divante i dostępnego w całości tutaj.

 

Na przestrzeni ostatnich 5 lat dynamika wzrostu wartości e-commerce jest raczej stała. W 2014 światowa sprzedaż online wyniosła 1336 miliardów dolarów, w 2016 już 1845, a w 2018 roku były to 2842 miliardy. Prognoza na rok 2019 prezentuje się następująco:

1,92 mld klientów sklepów internetowych
6 na 10 zakupów będzie dokonywane przez kanały online
3452 mld $ wyniesie wartość sprzedaży e-commerce na całym świecie

Światowe podium wśród e-sprzedawców pod względem wielkości sprzedaży zajmują: amerykański Amazon (177,86 mld $ sprzedaży) oraz chińskie JD.com (55,7 mld $) i Alibaba (39,3 mld $). Pod względem ruchu na stronie prowadzi Amazon, eBay oraz Tao Bao.

Ciekawy jest ranking trendów w e-commerce, w które firmy najchętniej inwestowały w 2018 roku. Zestawiliśmy to ze zjawiskami, które zostały wskazane przez badanych jako wiodące w roku 2019 oraz w perspektywie najbliższych 5 lat.

2018

   

2019

   

za 5 lat

Content Marketing

 

Business Inteligence

 

Voice interfaces (Alexa)

CRM

 

CRM

 

Big Data

Marketplaces

 

Big Data

 

Rozszerzona rzeczywistość

Big Data

 

Content Marketing

 

Personalizacja

Cloud hosting

 

Chatbots (Conversational Commerce)

 

Chatbotys (Conversational Commerce)

Omnichannel

 

Personalizacja

 

Business Inteligence

 

Jak widać, wiodący w 2018 roku marketing treści będzie również istotny w najbliższej przyszłości, jednak główna koncentracja padnie na nowe rozwiązania z zakresu Business Inteligence, CRM i Big Data. Ma to ścisły związek z kolejnymi, zyskującymi na znaczeniu trendami, a mianowicie Conversational Commerce oraz personalizacja oferty, które generują olbrzymią liczbę danych do przetworzenia. Jako technologia kluczowa w perspektywie najbliższych 5 lat jest wskazywany asystent głosowy Alexa. Czytając dostępne opracowania, często przewija się temat Chatbotów, które mają stać się standardem w internetowej obsłudze klienta. Ponadto, tzw. personalize experience ma być nie tylko marketingowym chwytem, ale jednym z kluczowych czynników wyboru sklepu przez klienta.

Przyglądając się tym podsumowaniom można stwierdzić, że to co dziś nazywane jest rewolucją w handlu, nie będzie tylko kilkuletnim okresem, a permanentnym stanem rzeczy. Dynamika zmian jest ogromna i nieprzerwanie przemeblowuje e-commerce'owy krajobraz. Nowe technologie e-sprzedaży oraz e-marketingu rozwijają w zawrotnym tempie. Sami konsumenci wydają się być chłonnymi odbiorcami - chętnie testują pojawiające się możliwości i szybko stają się one narzędziami codziennego użytku.