Jak otworzyć sklep na Facebooku?

Facebook dla większości użytkowników jest miejscem do komunikacji i konsumpcji treści, a nie do zarabiania pieniędzy. Przez to medium przewija się miesięcznie ponad 2 miliardy osób, z których przynajmniej część będzie zainteresowana zrobieniem zakupów. Jak otworzyć sklep na facebooku i sprzedawać? 

 

Jakie produkty sprzedają się na Facebooku?

Warto pamiętać, że użytkownicy lubią czuć się wyjątkowi, a na Facebooku kupują produkty, które wydają się unikatowe. Chcą czuć, że kupili coś dla wybranych - często w lepszej ofercie, niż w zwykłym sklepie internetowym. Takie kategorie zostały wyróżnione jako cieszące się największą popularnością:

 

  • Produkty niszowe i gadżeciarskie
  • Produkty odpowiadające panującej obecnie modzie i trendom
  • Produkty do kreowania swojego wizerunku
  • Produkty, które są łatwe do zarekomendowania

 

Możesz też wykorzystać sprawdzone triki do sprzedaży w sieci. Frazy takie jak “ograniczona dostępność” (tylko dla fanów), czy “za darmo” (choćby dotyczyło to tylko dostawy) przyciągają uwagę.

Jaką popularnością cieszą się najwięksi sprzedawcy na Facebooku? Na świecie liczby są oszałamiające. Influencerzy i celebryci tacy jak Lady Gaga czy Justin Bieber mają po kilkanaście milionów obserwatorów. Reszta stawki to Starbucks, muzycy czy drużyny sportowe.

 

Jak to wygląda w Polsce? Nie tak źle, bo międzynarodowe gwiazdy mogą liczyć na spore zainteresowanie fanów. Pierwsze skrzypce gra Robert Lewandowski, mocni są też Influencerzy, jak na przykład Maffashion. 

 

Wcale jednak nie musisz cieszyć się tak wielką popularnością, żeby zdobyć sobie grono obserwujących. Strony na Facebooku o gotowaniu, artyści (Andrzej rysuje) czy osoby zajmujące treningiem (Ewa Chodakowska) mogą liczyć na co najmniej kilkaset tysięcy obserwujących. I wszyscy mają sklepy ze swoimi produktami. Jak możesz dołączyć do tego grona? Załóż sklep na facebooku!

Jak założyć sklep na Facebooku?

 

Jak krok po kroku założyć sklep na Facebooku? Na początku wystarczy przejść do ustawień Twojego fanpage’a. 

 

Ustawienia->Szablony i kart->Dodaj kartę->Sklep

 

Pierwszy krok za Tobą, czas na skonfigurowanie wyglądu Twojego sklepu na Facebooku. Posłuży do tego ponownie zakładka “Szablony i karty”. Do wyboru masz kilka motywów spełniających różne zadania. Warto wybrać ten z opcją sklep w górnej części, a pod nim wyświetlą się oferowane przez Ciebie produkty. 

 

Czas powiedzieć kilka słów o finalizacji transakcji na Facebooku. Odpowiednie ustawienia znajdziesz w zakładce “Sklep” w lewym panelu fanpage’a. Tutaj ważna uwaga - warto dokładnie zapoznać się z regulaminem handlowym Facebooka. Portal oferuje dwie drogi przeprowadzania transakcji: 

 

  • Wiadomość w sprawie kupna

Ta opcja pozwala użytkownikowi na wysłanie zapytania o produkt przez komunikator Messenger. Sprawdzi się w przypadku transakcji, która wymaga konsultacji ze sprzedającym - domy, samochody, używana elektronika itp.

 

  • Transakcja zakupu w innej witrynie

Druga wersja sprawdza się w większości przypadków. Po kliknięciu w produkt w sklepie na Facebooku klient zostanie przeniesiony do karty tego samego produktu lub usługi, ale już w Twoim sklepie internetowym.

 

Warto się dobrze zastanowić nad wyborem, bo raz wybranej opcji nie da się później zmienić. 

 

To samo dotyczy waluty - raz wybrana pozostanie środkiem płatniczym w Twoim sklepie na Facebooku.

 

Dodawanie produktów do sklepu na Facebooku

 

Dopóki nie dodasz produktów do swojego sklepu, nie będzie on widoczny dla klientów. Każdorazowo sprowadza się to do wypełnienia prostego formularza z opisem, zdjęciem lub wideo i ceną. Możesz też skorzystać z opcji “ten produkt jest wyprzedawany”. Warto pamiętać o SEO - skopiowanie opisu produktu ze swojej strony sprawi, że będzie on niżej pozycjonowany od produktu z nowym opisem.

 

Maksymalnie możesz dodać 1000 produktów. Robienie tego ręcznie to syzyfowa praca. Jak dodać więcej produktów naraz? Służy do tego zakładka Katalogi, dzięki której zaimportujesz wszystkie produkty ze swojego sklepu internetowego. 

 

Aby to zrobić, musisz wyeksportować listę produktów do pliku CSV. To format, który możesz edytować w Excelu. Następnie w zakładce Katalogi znajdziesz opcję importowania pliku CSV. Facebook daje Ci opcję jednorazowego wgrania listy, albo ustalenia harmonogramu. Warto zdecydować się na drugi wariant, bo przecież produkty w Twoim sklepie zmieniają się regularnie. 

 

Twój sklep na Facebooku to nadal jedynie element fanpage’a, warto więc pamiętać o regularnym dodawaniu postów. 

 

  • Tagowanie produktów w postach
  • Użycie ładnej i przyciągającej wzrok oprawy graficznej 

 

Oznaczanie produktów na samym zdjęciu (zakładka Oznacz produkty)

Jak napisać skuteczny post sprzedażowy na Facebooku?

Przede wszystkim postaw na interakcje z użytkownikami. Zadawaj im pytania, twórz ankiety, pytaj o zdanie. Unikaj suchych postów, a zamiast tego wchodź w dyskusję. Oto, jakie typy postów sprawdzają się najlepiej:

 

  • Co wybierzesz? Produkt X, Y czy Z?
  • Który z naszych produktów najbardziej Ci się spodobał?
  • Zniżki dla osób obserwujących Twój fanpage
  • Pokazywanie procesu tworzenia produktu

 

Zadbaj o możliwość dodawania recenzji. Przed zakupem w sklepie internetowym na pewno sprawdzasz opinie o nim - pozwól, by inni mogli zrobić to samo. Wpłynie to na pozytywny wizerunek Twojego sklepu i fanpage’a. By uaktywnić opcję dodawania opinii, wybierz: Edytuje stronę->Ustawienia->Recenzje.

 

Przy każdym produkcie warto pamiętać o dodaniu opcji “Lubię to” oraz “Udostępnij”. Poprawi to widoczność Twojego sklepu i produktów dla użytkowników szukających czegoś w tej niszy.


Kategorie na Facebooku nazywają się Kolekcje i służą do pogrupowania produktów. Dodając kolekcję, decydujesz, jaką ma nazwę, czy ma być widoczna w Twoim sklepie na Facebooku. W przypadku promocji można rozważyć wyróżnienie danej kolekcji

 

Ile kosztuje prowadzenie sklepu na Facebooku?

Na chwilę obecną w Polsce nie masz możliwości skorzystania z wewnętrznego sposobu płatności Facebooka, który jest dostępny jedynie w USA. Oznacza to również, że serwis nie pobiera żadnych prowizji od zakupów, bo finalizowane są one przez Twój sklep internetowy.

 

Korzyści płynące z wykorzystania 1koszyk do sprzedaży na Facebooku

 

Wiemy już, że Facebook nie pozwala w Polsce łatwo sprzedawać produktów i usług z poziomu samego portalu. Możesz jednak uprościć cały proces z punktu widzenia klienta, jeśli wykorzystasz usługę 1koszyk. 

 

Zalety 1koszyk przy sprzedaży na Facebooku:

 

  • 1koszyk nie wymaga posiadania sklepu internetowego, możesz sprzedawać za pomocą bloga lub strony
  • Niska prowizja tylko przy sprzedaży, kurier i bramka płatnicza w pakiecie
  • Link wygenerowany w 1koszyk i umieszczony w sklepie Facebook prowadzi prosto do finalizacji transakcj

 

1koszyk to nowe na polskim rynku podejście do e-commerce, które nie wymaga posiadania własnego sklepu internetowego. Za pomocą konfigurowalnego widżetu zamienisz swojego bloga lub stronę w miejsce do sprzedaży w sieci, bez konieczności zapewnienia całego zaplecza. 

 

Proces zaczyna się od założenia darmowego konta w usłudze 1koszyk. Następnie konfigurujesz produkty, które zamierzasz sprzedawać. Po tym kroku w zasadzie jesteś gotowy do sprzedaży. Możesz wygenerować link (zupełnie taki, jak do zwykłego sklepu internetowego), kod QR lub tag NFC i wstawić go do swojego sklepu na Facebooku.

 

Jaka jest przewaga sposobu sprzedawania z 1koszyk? Po kliknięciu w link klient nie zostanie przeniesiony do karty produktu na stronie, ale od razu będzie mógł uzupełnić dane do wysyłki i zamówić produkt.