Jak zarabiać na Instagramie?

Instagram w umysłach wielu użytkowników jest miejscem do dzielenia się zdjęciami z krótkim opisem. Na pierwszy rzut oka myślimy więc o nim jako o medium do konsumpcji treści, a nie do zarabiania pieniędzy. Jeśli mielibyśmy zarabiać pieniądze na Instagramie, byłoby to reklamowanie konkretnego produktu - prawda? Niekoniecznie, bo na Instagramie skutecznie może zarabiać każdy, kto ma aparat w smartfonie i chęci do poznania kilku prostych trików do zmaksymalizowania zasięgów.

 

Zerknijmy na liczby. Instagram w czerwcu 2019 roku przekroczył oszałamiający próg miliarda użytkowników miesięcznie. Ponad połowa z nich korzysta z niego codziennie. Jeśli trafiłeś do tego artykułu, to jest spora szansa, że ostatnio przeglądałeś swojego Instagrama zaledwie kilkanaście sekund temu. 

 

Idą za tym coraz większe pieniądze inwestowane przez reklamodawców, co nie jest dla nas dobrą wiadomością - konkurencja jest spora. Realnie wydających pieniądze na reklamy jest jakieś dwa miliony, a choć nie wszyscy użytkownicy Instagramu są dla nas potencjalnymi klientami, to baza nabywców wydaje się ogromna.

Jak zacząć zarabiać na Instagramie?

Kto zarabia na Instagramie?

Osoby, które cieszą się popularnością w mediach społecznościowych, określa się mianem Influencerów, a także osoby, które we współpracy z nimi promują swoje produkty. Jak więc zarobić na Instagramie? Drogi są dwie - zostań jednym z Influencerów, albo zatrudnij ich do promowania swoich produktów i usług. O kosztach i metodach reklamowania porozmawiamy sobie nieco później. 

Jakich użytkowników chcesz do siebie przyciągnąć? Zwyczajne zwiększanie zasięgów to jedynie puste liczby, a duża liczba polubień pod postem nie przełoży się na sprzedaż. Powinieneś raczej pracować nad przyciągnięciem określonej grupy docelowej, w czym pomogą Ci odpowiednie narzędzia. 

Poświęć 10 minut każdego dnia na interakcję z Twoimi followersami, zwłaszcza tymi, którzy dopiero zaczęli Cię obserwować. Jeśli zostawisz jakiś ślad na ich profilu (obserwowanie, polubienie zdjęcia czy komentarz), to na pewno zapadniesz im w pamięć.

Jak ja mogę zacząć zarabiać na Instagramie?

Kluczem do odniesienia sukcesu na Instagramie jest zrozumienie potęgi hashtagów. Pomyśl o nich trochę jak o frazach, które wpisujesz w wyszukiwarkę, kiedy szukasz informacji na określony temat - to one pozycjonują Twoje posty i profil w wyszukiwaniach. Pamiętaj, że sporo ludzi obserwuje nie tylko profile, ale również całe hashtagi. 

Po przekształceniu profilu na biznesowy (jak to zrobić, dowiesz się w następnej sekcji) dostaniesz dostęp do wielu narzędzi do śledzenia i analizowaniu “ruchu” (interakcji użytkowników z danych hashtagiem - polubienia, komentarze, udostępnienia i zwykłe kliknięcia). Najważniejsza w skutecznym zwiększaniu zasięgów jest informacja, ile kont, które nie mają Twojego profilu w obserwowanych, wyświetliło Twój post.

Zacznij od zrobienia researchu. Instagram posiada wbudowane narzędzie do wyszukiwania hashtagów, które są powiązane z Twoim profilem i niszą, którą chciałbyś zagospodarować. By je znaleźć, przejdź do:

 

Odkrywaj > Szukaj > Szukaj znaczników #

Jak ma się to do Twoich postów? Dodając hashtag do opisu pod zdjęciem, dodajesz hashtag niejako do kolejki na wcześniej wspomnianej liście. Zasada co do dodawania hashtagów do postu jest bardzo prosta. Używając ich, chcemy dotrzeć do jak największej grupy odbiorców - dlatego podpowiadałem, że przed rozpoczęciem sprzedawania na Instagramie dobrze zrobi Ci research. Czy jest jakiś złoty środek w ich liczbie? Praktyka wskazuje, że górny limit to 30, a za najbardziej skuteczną wielu użytkowników podaje liczbę 28. 

Ostatnią kwestią, o której warto wiedzieć, jest jakość zdjęć. Nawet najbardziej wyrafinowane użycie algorytmów Instagrama w idealnej grupie docelowej, nie zda się na nic, jeśli nie zadbasz o odpowiednią jakość oprawy. 

Doświadczeni użytkownicy wskazują, że niekoniecznie sprawdzają się zdjęcia utrzymane w ciemnej tonacji, kolaże i posty ze ścianą tekstu. Takie materiały nie mają szansy się wyróżnić i giną w tłumie. Zadbaj więc o naturalne, jasne barwy o dużym nasyceniu i kontraście. Przykładowo, jeśli chcesz sprzedaż brązową aktówkę, to zdjęcie na tle jasnego pokoju sprawdzi się lepiej, niż na ławce z parkiem na drugim planie. 

Jak wypracować swój własny przepis na dobre zdjęcia? Zrób prosty eksperyment - przez dwa tygodnie postuj codziennie, a na koniec przeanalizuj wrzucone materiały pod kątem polubień, komentarzy i udostępnień. Pozwoli Ci to na wybranie stylu, który najlepiej odpowiada Twojej grupie docelowej. 

Jak zmienić profil na Instagramie na biznesowy?

Zastanawiasz się, czy Ty też możesz zarabiać? Sam proces zamiany Twojego prywatnego profilu na biznesowy zajmuje jakieś 30 sekund i sprowadza się do trzech prostych kroków:

  • W prawym górnym rogu górnej aplikacji na Twoim smartfonie znajdziesz znacznik trzech poziomych linii.
  • Po wejściu w niego wybierz Ustawienia.
  • Którą pozycją na liście (w zależności od tego, czy masz Androida lub iOS) będzie “zmień profil na biznesowy”.

Et voilà. Tak, to było aż tak proste. Dokładnie tak samo możesz wrócić do profilu prywatnego, ale skoro czytasz ten tekst, to wcale nie chcesz tego zrobić. Więcej informacji znajdziesz na stronie centrum pomocy Instagrama.
Jakie magiczne narzędzia są teraz dostępne do Twojej dyspozycji?

  • Jak wyświetlić Statystyki?
  • Przycisk CTA - czym jest i do czego służy?
  • Jak dodawać linki do Story?
  • Jak zrobić dobre Story?
  • Jak połączyć biznesowy profil na Instagramie z Facebookiem?

Statystyki

Instagram posiada bardzo przejrzysty sposób prezentowania statystyk dotyczących ruchu na Twoim profilu. Na prostych wykresach pokaże Ci tygodniowy przyrost followersów, grupy wiekowe, które wchodzą na Twój profil oraz grupy etniczne, z których się wywodzą. Dowiesz się, w jakich miastach mieszkają, a wszystkie te dane możesz sortować, by zobaczyć, jak rozkładał się ruch w danym okresie. Instagram to głównie smartfon, więc do wszystkiego masz dostęp ze swojej kieszeni.

 


CTA

Przycisk CTA to - najprościej mówiąc - sposób, by się z Tobą skontaktować. Pojawi się pod Twoim zdjęciem profilowym i nad bio. Może to być mail, telefon czy wskazówki, jak fizycznie znaleźć Twój biznes. 

 


Linkowanie na Instagramie?

Najboleśniejszym ograniczenie w Instagramie jest w linkowaniu. Serwis nie pozwala na dodawanie linków bezpośrednio do opisu pod postem, więc musisz być bardziej kreatywny. Link w opisie profilu i komentarze to dobre sposoby na publikację linków.
Story, jako sposób na przekierowanie użytkowników do danego linka jest dostępne tylko dla dużych kont. Materiał dodawany do relacji powinien skłonić potencjalnego nabywcę do przejścia do linku, czyli przeciągnięcia od dolnej krawędzi ekranu (Swipe Up). Opcja ta jest dostępna jedynia dla kont posiadających minimum 10,000 followersów. 1koszyk otwiera możliwości kreatywnego linkowania na Twoim profilu (o tym poniżej).


Jakie powinno być dobre Story?

Przy temacie Stories zostaniemy trochę dłużej, bo analitycy wskazują, że to bardzo potężne narzędzie Instagrama, które nadal zyskuje na popularności. Powinieneś więc wiedzieć, jak obchodzić się z nim odpowiednio, by pracowało dla Ciebie. Zacznijmy od 6 prostych praktyk, które pomogą w stworzeniu dobrego Story:

  • Poświęć trochę czasu na edytowanie każdego materiału, który dodajesz.
  • Wykadruj (crop) każde zdjęcie zgodnie z ograniczeniami Instagramu.
  • Spersonalizuj kolorystykę.
  • Pobaw się czcionkami.
  • Sprawdź, jakie możliwości daje dodawanie naklejek.
  • Repostowanie to dobry nawyk

Pomyśl o sposobie, w jaki korzystasz z Instagrama. Codziennie widzisz setki zdjęć - tak samo, jak Twoi obserwujący. Ile z nich zapadło Ci w pamięć? Oczywiście te, które się wyróżniały. Zwykłe zdjęcie, nawet poprawne z podstawami fotografii i kadrowania, nie zapewni Ci sukcesu. Instagram posiada kilka narzędzi, które pozwalają na przyciągnięcie uwagi.

  1. Zapisz - nazwa mówi sama za siebie, ale warto pamiętać, że nie  zapisujesz tylko zdjęcia, czy zdjęcia z wprowadzonymi zmianami, ale również jeśli dodasz GIFa lub muzykę, to całość zostanie zapisana w formacie wideo.
     
  2. Kadrowanie - Stories oferuje dwie opcje dodawania zdjęć: może to być zrobienie zdjęcia lub edytowanie tego z galerii. Oczywiście proponuję tutaj drugą opcję, bo zwyczajnie będzie wygodniejsza. Pamiętaj, że natywny rozmiar dla Story to 1920 na 1080 pikseli i powinieneś się go trzymać - jeśli chcesz uniknąć brzydkich czarnych pasów.
     
  3. Filtry - zapomnij o zmianie balansu bieli czy kontrastu, które pozwalały się wyróżnić 10 lat temu. Dzisiaj AR (Augmented Reality - rzeczywistość rozszerzona) to Twoja droga do przyciągnięcia uwagi. Zauważ, że możesz wybrać odpowiedni filtr już po nagraniu materiału i nie musisz decydować już momencie nagrywania. Swobodnie zobaczysz, który pasuje najlepiej.
     
  4. Linkowanie - to oczywiście Twoja najważniejsza broń w walce o klienta. Ograniczenia”? Dopóki nie masz 10 tysięcy followersów, to Instagram nie pozwoli Ci na dodanie linku do zewnętrznego źródła - chyba, że jest to InstagramTV (IGTV).
     
  5. Naklejki - te sprawdzą się, jeśli w widoczny sposób chcesz dodać czas pozostały do jakiegoś wydarzenia czy promocji, datę takiego wydarzenia, a nawet chcesz przeprowadzić prostą ankietę.
     
  6. Rysowanie - jeśli chcesz dodać ręcznie wykonany napis lub prosty szkic, to ta opcja pozwoli Ci na wykorzystanie swojej artystycznej duszy i przyciągnięcie uwagi odpowiednią kolorystyką.
     
  7. Tekst - tutaj nie ma żadnej filozofii, dopóki pamiętasz o idei, która stoi za Instagramem. Ludzie wprawdzie spędzają tu masę czasu, ale nie na pojedynczych postach. Jeśli chcesz dodać tekst do swojego Story, to zadbaj o to, by raczej były to hasła - nikomu nie chce czytać się ściany tekstu w kilkanaście sekund. By zwrócić uwagę użytkownika, dodaj odpowiednie tło i poeksperymentuj z czcionkami. 
     
  8. Repostowanie - ta opcja pozwala Ci na szybkie udostępnienie zdjęcia lub Story innego użytkownika - o ile jest on publiczny. Z tego rozwiązania powinieneś korzystać za każdym razem, kiedy chcesz podzielić się czymś ciekawym - na przykład pozytywną opinią o Twoim produkcie albo reklamą influencera, któremu za nią zapłaciłeś.

Połącz profil biznesowy na Facebooku z Instagramem

Wiesz już, jaka jest Twoja nisza. Masz piękne logo, interesujące bio, CTA do kontaktu i jesteś ekspertem od robienia dobrego Story. Czy to wystarczy, by naprawdę zarabiać na Instagramie? Case studies pokazują, że niestety w większości przypadków bez reklamy się nie obejdzie.

Pierwszą myślą, jaką masz, wydając pieniądze na reklamę, jest pewnie strata aktywów. Nic badzie mylnego, bo tutaj musimy posługiwać się pojęciem ROI (Return On Investment), czyli o zwrocie, który przyniesie nam taka inwestycja. 

Jeśli efektywnie wykorzystasz dostępne narzędzia, to nawet niskobudżetowe reklamowanie na Instagramie przyniesie wielokrotny, wymierny zysk w postaci zwiększonego zainteresowania Twoim profilem. 

Niech nie zwiedzie Cię pokusa zwykłego tapnięcia w opcję “Promuj post”. To bardzo krótkowzroczna metoda, w przypadku której ROI nie jest odpowiednio opłacalne i jej wykorzystanie trzeba dobrze przemyśleć. Pomyśl raczej o tym, że możesz połączyć swój profil biznesowy z Facebookiem i zyskać dostęp do potężnych narzędzi reklamowych.

A może chciałbyś sprzedawać na Instagramie swoje wyroby, jak na przykład rękodzieło? Do tego możesz wykorzystać opcję otwarcia sklepu. Wtedy na poście, będącym właściwie linkiem do sprzedaży, możesz umieścić tagi z nazwami produktów prosto na zdjęciu. Po kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony do szczegółów oraz CTA - a o to nam przecież chodzi.


Współpracuj z influencerami i zyskaj nową grupę potencjalnych nabywców

Użytkownicy na Instagramie nie są bezpośrednio zainteresowani tym, co sprzedajesz, ale raczej tym, dlaczego to robisz. Brzmi to patetycznie, ale Instagram działa jako sprzedaż emocji, nie produktów. Jeśli przekonasz potencjalnego nabywcę, że to właśnie Ty zasługujesz na jego zainteresowanie, to jego pieniądze masz już w kieszeni. 

Właśnie dlatego zatrudnienie odpowiedniego Influencera do współpracy może być kluczem do otwarcia Twojej niszy na nowe grupy docelowe. Zainwestowane w ten sposób pieniądze zwrócą się wielokrotnie, jeśli jego/jej followersi przekonają się do Twoich produktów. 

Influencerzy zwykle cenią się w zależności od swoich zasięgów. Kwota ta waha się mniej więcej od 20 do 40 złotych za 1000 obserwujących. Zatrudnienie Influencera, którego obserwuje 10 tysięcy użytkowników jest więc wydatkiem 200-400 złotych. Efekt? O Twoim produkcie usłyszy 10 tysięcy ludzi, które do tej pory nie miało o nim pojęcia - albo nie myślało o nim jako o czymś wystarczająco na czasie. Oczywiście do tego należy podejść po odpowiednim researchu, by nie powielać grup docelowych z posiadaną już bazą użytkowników. Promowanie kluczy francuskich wśród hydraulików to raczej średnio opłacalny pomysł, bo każdy z nich ma już swój ulubiony. 

Początki na Instagramie często wiążą się z większymi wydatkami. Przy odpowiednich nakładach, wykorzystaniu ich w tym samym momencie na płatne promowanie, zatrudnienie popularnych, korespondujących z Twoim targetem Influencerów i odpowiednie prowadzenie swojego profilu pozwoli na zarabianie naprawdę poważnych pieniędzy na Instagramie,

Zarabiaj na Instagramie z 1koszyk

Na koniec przyjrzyjmy się nowej usłudze marketingowej na polskim rynku, którą jest 1koszyk. To prosty system do sprzedaży w internecie, który  pozwala na błyskawiczne przekształcenie Twojego profilu na IG w sklep. W jaki sposób?

1koszyk to narzędzie wręcz stworzone dla użytkowników, którzy chcą sprzedawać na Instagramie. Dodaj swoje produkty do darmowego konta  w 1koszyk i wygeneruj linki, prowadzące wprost do formularza zakupu. 

Instagram pozwala na bardzo efektywne wykorzystanie takiego linku. Jak na pewno pamiętasz, posty umieszczane na Story pozwalają na przeniesienie prosto do strony (Swipe Up), możesz umieszczać link w opisie swojego profilu, do tego linkować możemy również w postach sklepu na Instagramie. Zamiast przenieść się do strony produktu ze szczegółami, użytkownik od razu trafia do koszyka, gdzie będzie mógł błyskawicznie sfinalizować transakcję. 

Pomyśl o usłudze 1koszyk jako narzędziu, które jest w stanie przetestować sprzedaż na Instagramie za darmo. Bramka płatnicza i kurier są w pakiecie, nie podpisujesz żadnych umów. Załóż darmowe konto i zacznij sprzedawać z 1koszyk.

 

Zacznij sprzedawać