Jakie są zalety prowadzenia sklepu w sieci?

  • Oszczędność czasu dla sprzedającego i klienta - obsługa sklepu nie pochłania dużo czasu, a klient może robić zakupy przez całą dobę.
  • Niskie koszty prowadzenia działalności - sprzedający ponosi koszty domeny, hostingu i ewentualnej reklamy, ale nie musi płacić za wynajem lokalu.
  • Większe grono klientów - sklep internetowy pozwala dotrzeć do klientów w kraju i za granicą.
  • Budowanie wizerunku marki - klienci kupują w sklepach cieszących się dobrą opinią, a internet pozwala na łatwe uzyskanie dobrego wizerunku..

 

Klienci mają mniej czasu na co dzień, a możliwość ominięcia kolejek i wygodnej dostawy do domu sprawia, że handel przenosi się do sieci. Jako przedsiębiorca możesz to wykorzystać, by sprzedawać więcej. Jak założyć sklep internetowy w 2020 roku?

Czego potrzeba, by otworzyć sklep internetowy?

W 2020 roku sklep internetowy można założyć za darmo w kilkanaście minut. Jakie pojęcia powinieneś znać i o czym wiedzieć, zanim podejmiesz decyzję?

Platforma do utworzenia sklepu

 

Wybór oprogramowania dla własnego sklepu internetowego ma wpływ na jego późniejszą funkcjonalność. Warto zwrócić uwagę na takie aspekty, jak dostępne szablony, możliwości optymalizacji pod wyszukiwania Google (SEO) łatwość wprowadzania aktualizacji, koszty i przyjazność strony - zarówno od strony sprzedawcy, jak i klienta.

Alternatywnie możesz zlecić stworzenie takiego oprogramowania firmie informatycznej. Będzie się to jednak wiązało ze znacznie większymi kosztami (nawet kilka tysięcy złotych). Zlecenie stworzenia oprogramowania do sprzedaży w sieci sprawdzi się raczej wtedy, kiedy dokładnie wiesz, jakie funkcjonalności chcesz mieć w swoim sklepie, a żadna z gotowych platform nie oferuje takich możliwości.

Sprzedawać w sieci możesz na wiele sposobów. Platformą sprzedaży mogą być usługi takie jak Wix czy Joomla, serwisy aukcyjne, WordPress z WooCommerce, a także nowe rozwiązania w formie widżetu i sprzedaży przez linki (1koszyk).

Domena i hosting

 

Domena to wizytówka naszego sklepu w internecie. Warto wybrać nazwę, która albo bardzo łatwo “wpada w ucho”, albo bezpośrednio nawiązuje do Twojej działalności. Przykładowo, sprzedając puzzle, możesz wybrać nazwę domeny “sklepzpuzzlami.pl”. 

Jeśli zależy Ci na przekierowaniach, to warto również wykupić podobne adresy w stylu “taniepuzzle.pl”, “sklepzpuzzlami.com.pl” itd.

Domena ma też wpływ na pozycjonowanie. Idealny adres sklepu jest krótki, chwytliwy i od razu mówi, co sprzedajesz. Często popełnianymi błędami są podwójne litery, zbyt długie słowa i wyrazy, które piszę się inaczej, niż czyta. 

Żeby sprawdzić, czy wymyślony adres domeny jest wolny, możesz wykorzystać na przykład usługę nazwa.pl. Platforma pozwala również na wykupienie takiego adresu. Przed sfinalizowaniem transakcji warto sprawdzić koszty - zarówno w pierwszym, jak i w kolejnych latach, bo mogą się znacząco różnić.

Kwestiami hostingu nie musisz się martwić, jeśli wybrałeś platformę Wix czy Joomla, bo tam miejsce Twojej domeny na serwerze jest w pakiecie. Twój sklep znajduje się wtedy w chmurze, a hostingiem zajmuje się dostawca usługi. 

Aspekty wizualne prowadzenia sklepu internetowego

Wygląd strony i wersja na smartfona 

 

Po wybraniu oprogramowania e-commerce, domeny i hostingu powinieneś zadbać o atrakcyjny wizualnie i przejrzysty wygląd swojego sklepu. Im większe wrażenie aspekt wizualny zrobi na użytkowniku, tym większa szansa, że pozostanie na stronie - a co za tym idzie, dokona zakupu. 

W 2020 roku sklepy stawiają na minimalizm. Proste układy z wyraźnie wyeksponowanymi produktami i geometryczne kształty (na przykład strona główna z najważniejszymi produktami w formie interaktywnych kafelków) są nie tylko modne, ale i dobrze wpływają na czytelność. 

Warto również zadbać, by wszystkie elementy służące sprzedaży były dobrze wyeksponowane. Przycisk zakupu, dodania do koszyka czy uzyskania informacji o dostępności powinny być widoczne bez przeszukiwania strony. Kontrast z pozostałymi elementami w sklepie przełoży się później na ilość zamówień.

Coraz częściej użytkownicy kupują w biegu - podczas dojazdów do pracy czy posiłków. Wtedy do przeglądania ofert sklepów wykorzystują smartfona i dlatego dobrze jest pamiętać o wyglądzie strony mobilnej. Często dostosowanie jej do mniejszego ekranu może przełożyć się na znaczne zwiększenie ruchu na stronie.

Zdjęcia i opisy produktów

 

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się także z tworzeniem opisów produktów i dodaniem oprawy graficznej. Dobry opis to taki, który odpowiada na pytania, które klient może mieć przed zakupem. Jeśli nie chcesz tego zrobić sam, to możesz zlecić ich napisanie zewnętrznej firmie. 

 

Zdjęcia produktów mają duży wpływ na to, czy klient zdecyduje się na zakup. Równie ważne są fotografie na białym tle, pokazujące sam produkt, co zdjęcia lifestyle. Te ostatnie prezentują wykorzystanie w codziennym życiu - na przykład sposób, w jaki sukienka układa się na modelce. Niektóre sklepy stawiają też na możliwość obrotu obiektu o 360 stopni. 

 

Jeśli producent posiada atrakcyjne wizualnie materiały zdjęciowe, to warto je wykorzystać. W innym przypadku dobrze będzie poświęcić czas na wykonanie ich we własnym zakresie. Najbardziej pożądaną opcją będzie wideo prezentujące dany produkt, ale nie w każdej branży uda się takie zdobyć. 

 

Recenzje produktów

 

Przed zakupem produktu klient prawdopodobnie będzie chciał przeczytać opinie na jego temat i zapoznać się z dostępnymi w sieci recenzjami. Dobrze by było, gdyby mógł znaleźć je w Twoim sklepie w karcie produktu. 

 

Nie bój się negatywnych opinii - staraj się wyjaśnić każdą z nich. Niektóre pojawiły się przez nieporozumienie lub niedopatrzenie ze strony sprzedającego. Wyjaśniając je, możesz rozwiać podobne wątpliwości potencjalnych klientów.

 

Produkty powiązane

 

Duża część użytkowników wyświetlających dany produkt może być zainteresowana podobnymi artykułami w Twoim sklepie. Dodanie produktów powiązanych z jego kategorią zwiększy szanse na to, że klient znajdzie to, co go interesuje.

 

Warto pamiętać, że odpowiednia prezencja oferowanych produktów ułatwia decyzję o zakupie i efektywnie zmniejszy ilość potencjalnych klientów, którzy zrezygnowali z zakupu. 

Regulamin i polityka prywatności w sklepie internetowym

 

Posiadanie regulaminu działalności jest obowiązkowe dla każdego, kto prowadzi sklep w internecie. Regulamin powinien być dostosowany do profilu Twojej działalności. Sklep musi też odpowiadać wymogom prawnym, które stawia przed nim ustawa:

 

  • Dopełnienie obowiązku informacyjnego wobec klienta - opisy muszą być zgodne ze stanem faktycznym sprzedawanych produktów.
  • Zgłoszenie bazy danych klientów do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
  • Zamieszczenie wzorów dokumentów niezbędnych dla klienta - na przykład złożenie reklamacji, zwrot czy odstąpienie od umowy sprzedaży.
  • Umieszczenie informacji o polityce prywatności i plikach cookies.

 

Podczas tworzenia regulaminu warto pamiętać o przejrzystym omówieniu każdego z kroków sprzedaży - składania zamówień, form dostarczenia i płatności, realizacji zamówień, zrezygnowania z zamówienia, odpowiedzialności sprzedawcy za wady, warunków reklamacji i zwrotów itd. 

 

Jeśli masz jakieś wątpliwości albo nie czujesz się na siłach, by napisać regulamin samodzielnie, to rozwiązaniem będzie konsultacja z doradcą prawnym. Odpowiedni regulamin będzie ważny na przykład przy wdrażaniu bramek płatności, bo ich operatorzy zgadzają się na współpracę dopiero po akceptacji regulaminu sklepu. 

 

Zbudowanie zaufania ze strony klientów w sieci to długi proces, a potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa danych użytkowników może skutkować utratą wypracowanej renomy. Dlatego bezpieczne zakupy w sieci powinny być priorytetem przy prowadzeniu sklepu internetowego. 

 

Ustawa o ochronie danych osobowych nakłada obowiązek zabezpieczenia danych osobowych klientów na właściciela strony internetowej. Posłużą do tego między innymi certyfikaty SSL, które szyfrują dane użytkownika podczas składania zamówienia. W przypadku Google i platform sprzedaży taki certyfikat jest wymagany do prowadzenia sklepu w sieci.

Bramki płatności w sklepie internetowym

 

Pomimo atrakcyjnego wyglądu strony i konkurencyjnych cen sprzedaż może nie dojść do skutku, jeśli nie zadbasz o wygodne metody płatności. Służą do tego bramki płatnicze. Którą z nich wybrać, zakładając sklep internetowy?

 

Żeby skorzystać z bramki płatniczej, będziesz musiał podpisać umowę z dostawcą takich usług. W Polsce dostępnych jest kilka systemów płatności online. Wszystkie oferują bezpieczeństwo danych użytkownika podczas transakcji. Zamiast tradycyjnego przelewu i oczekiwania na jego zaksięgowanie przez bank, klient zyskuje możliwość szybkiego sfinalizowania płatności.

 

Przy wyborze bramki płatniczej w sklepie internetowym warto pamiętać o obsłudze popularnych kart płatniczych (Visa, MasterCard, coraz bardziej popularny Revolut), mobilności oferty (możliwość wykorzystania smartfona) i sposobie wypłaty zgromadzonych środków. Niektóre rozwiązania do sprzedaży w sieci (na przykład 1koszyk) bramkę płatniczą oferują w pakiecie. 

 

Zakładając sklep internetowy w Polsce, możesz wybierać pomiędzy takimi dostawcami bramek płatniczych jak: PayU, Przelewy24, Tpay, DotPay itp. Różnią się one kosztami wdrożenia (od 10 do 40 złotych w przypadku wymienionych), kosztami wypłaty (obecnie zwykle darmowe) i pobieranymi prowizjami (od 1.4 do 2.3%). 

 

Warto również wdrożyć możliwości płacenia za pomocą metod powiązanych ze smartfonami (Google Pay, Apple Pay, mPay, Płacę z IKO, czy BLIK). Im bardziej kompletna będzie oferta płatności w sklepie internetowym, tym większe masz szanse na finalizację sprzedaży.

Wysyłka w sklepie internetowym

Przed sfinalizowaniem zakupu klient wybierze opcję dostawy. Żeby na tym etapie mieć pewność sprzedaży, warto pomyśleć o zaoferowaniu użytkownikowi kilku dostępnych możliwości dostarczenia. Jakie formy dostawy wybrać, zakładając sklep internetowy?

 

  • Przesyłka kurierska. Opcja jest szybka i wygodna dla klienta i sprzedającego. Paczka będzie odebrana z Twojego sklepu lub magazynu i dostarczona prosto do domu klienta.
  • Paczkomaty. Ten sposób dostarczenia łączy ze sobą wygodę kuriera i odbioru osobistego. Z Twojej strony nie wymaga dodatkowego wysiłku, a odbiorca może zabrać swoją paczkę w odpowiadającym mu terminie. Zaletą paczkomatu jest również niższa względem kuriera cena wysyłki.
  • Przesyłka pocztowa. Sprawdzi się w przypadku małych przedmiotów, które wyślesz w niskiej cenie. Wadą jest konieczność wybrania się do placówki pocztowej.
  • Odbiór osobisty. Możliwe, że Twój magazyn znajduje się w pobliżu miejsca zamieszkania zamawiającego, warto dać klientowi opcję samodzielnego odbioru.

 

Jeśli chcesz ułatwić zakupy we własnym sklepie internetowym klientowi, który nie chce lub nie może skorzystać z przelewu bankowego, to częstym rozwiązaniem jest wysyłka za pobraniem. Dostawa za pobraniem jest zwykle nieco droższa, ale sporo użytkowników preferuje taki sposób dostarczenia.

Jak skutecznie prowadzić sklep internetowy?

System wymiany opinii

 

Klienci sklepów internetowych chętniej wybiorą Twój, jeśli będą mogli znaleźć w sieci opinie na jego temat. Recenzje mogą też być wyeksponowane przy samym produkcie. Dba również o to, jak użytkownicy oceniają Twoją działalność w Google - to tam Twój sklep będzie znajdowany najczęściej. Odpowiadaj na negatywne opinie i komentarze. 

 

Jeśli pojawi się problem z realizacją zamówienia i będzie to wynikało z Twojego niedopatrzenia, to dobrą praktyką będzie bezpośredni kontakt z klientem przez maila, czy telefon. Proste przeprosiny pokażą, że Twój sklep stawia na dobre relacje z kupującymi. 

 

Wygodną dla kupującego metodą kontaktu ze sprzedającym może też być wdrożenie chatu, na którym od razu uzyska interesujące go informacje. 

 

Pozycjonowanie sklepu

 

Optymalizacja pozycjonowania w wyszukiwarkach (określana mianem SEO) to wirtualna lokalizacja własnego miejsca do sprzedaży. Można ją sobie wyobrazić jak posiadanie lokalu przy ruchliwej ulicy, dzięki czemu codziennie odwiedzają go setki osób. Jak zwiększyć rozpoznawalność sklepu internetowego?

 

Pierwszym krokiem do wysokiego pozycjonowania sklepu był dobór krótkiej, chwytliwej i łatwej do zapamiętania domeny. Oto kilka kwestii, o których warto pamiętać, jeśli mamy na uwadze optymalizację wyników wyszukiwania.

 

  • Dobór odpowiednich słów kluczowych (keywords) - dobranie słów i fraz, których użytkownicy będą używać, szukając możliwości zakupu danego produktu. 
  • Uzupełnienie wszystkich zakładek ustawień SEO, które daje oprogramowanie sklepu internetowego (na przykład zakładki o indeksowaniu stron przez Google, słowach kluczowych).
  • Przyjazne linki - unikanie długich linków i używanie popularnych fraz.
  • Unikalne treści - zamiast powielać opis produktu ze strony producenta, warto pokusić się o unikalność - wysoko docenianą przez algorytmy Google.
  • Opisywanie fotografii - opis przy zdjęciu jest równie ważny, co sam produkt. Część odwiedzających znajdzie sklep poprzez wyszukiwanie obrazem. 

 

Jeśli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie zająć się pozycjonowaniem, to warto wynająć specjalistę. SEO to bardzo ważny aspekt sprzedaży w sieci. Bez dobrej pozycji w wynikach Google Twój sklep nie będzie cieszył się popularnością wśród klientów.

Możliwość kupowania bez konieczności rejestracji konta.

 

Warto zadbać o danie klientowi możliwości dokonania zakupu bez konieczności rejestrowania się jako użytkownik w Twoim sklepie. Zachęcisz w ten sposób klientów, którzy chcą zrobić jednorazowe zakupy.

 

Możliwość stosowania kodów rabatowych.

 

Często najlepszym sposobem na zachęcenie klienta do zakupu jest zaoferowanie zniżki. Może ona dotyczyć konkretnego produktu, który za pomocą kodu rabatowego zaproponujesz w niższej cenie, lub bonusu w postaci kilkunastu złotych na cały asortyment. 

 

Zapis do newslettera.

 

Warto dbać o stałych klientów. Żeby zapewnić im możliwość bycia na bieżąco z nowościami i promocjami, możesz wprowadzić newsletter. Takie rozwiązanie pozwoli na wysłanie do zainteresowanych maila z powiadomieniami o nowych lub polecanych produktach i usługach. 

 

Dobrze jest pamiętać, że nikt nie lubi spamu, więc nie powinieneś nadużywać newslettera. Żeby zachęcić do zapisania się do newslettera, warto rozważyć jednorazową zniżkę na zakupy. 

 

Dodanie produktów do listy życzeń.

 

Może się zdarzyć, że w magazynie zabraknie danego towaru. Wtedy użytecznym dla klienta rozwiązaniem będzie skorzystanie z możliwości dodania produktu do listy życzeń. Sprawdzi się to zwłaszcza w przypadku unikatowych towarów, które są trudno dostępne u konkurencji. Kiedy już towar trafi z powrotem do Twojego sklepu, klient zostanie o tym automatycznie powiadomiony.

 

Analiza ruchu w sklepie, konwersja i przyciski CTA.

 

Nieodłącznym elementem prowadzenia własnego sklepu internetowego jest analizowanie ruchu na stronie. Posłużą do tego darmowe narzędzia, jak na przykład Google Analytics. Pozwoli to zidentyfikować źródła, z których pochodzi najwięcej ruchu przekierowanego do sklepu. 

 

Z ruchem na stronie powiązana jest konwersja. To pojęcie oznacza procent klientów, którzy nie tylko znaleźli Twój sklep w sieci, ale także dokonali w nim zakupów. Im wyższa konwersja, tym więcej odwiedzających dokonuje zakupu. 

 

W dokonaniu zakupu może pomóc przycisk CTA. To element na stronie, który bezpośrednio odnosi się do akcji zakupowej. Może to być “Kup Teraz”, “Dodaj do koszyka”, “Zapytaj o dostępność”. Odpowiednie wyeksponowanie takiego przycisku ułatwi klientowi zakupy. 

Promocja sklepu internetowego

Social Media i newsletter

 

Żeby promować swoje produkty, daj się odnaleźć w Social Mediach. Możesz o tym pomyśleć tuż po założeniu sklepu internetowego. Serwisy Facebook i Instagram pozwolą na utworzenie profilu biznesowego, na którym zamieścisz linki do swojego sklepu. 

Możesz też informować tam o promocjach i nowych towarach. Dobrym pomysłem może też być założenie sklepu na Facebooku i Instagramie, które pozwolą na dotarcie do klienta nowymi kanałami sprzedaży. 

 

Newsletter to najlepszy sposób, żeby przypomnieć o istnieniu Twojego sklepu internetowego. Możesz go wykorzystać do promocji sklepu, oferując dodatkowe bonusy za zapisanie się do listy subskrybujących. 

 

Darmowa wysyłka do klienta

 

W przypadku klientów, którzy w Twoim sklepie internetowym robią jednorazowo zakupy na większą kwotę, warto zaoferować darmową wysyłkę. Ma to podłoże psychologiczne, nawet jeśli kwota zamówienia jest wielokrotnie wyższa od kosztów dostarczenia paczki.

 

Możesz też wprowadzać okresowe promocje, w których wybrane artykuły będą dostarczane na Twój koszt. To sprawdzona metoda zachęcenia klienta do zakupu.

 

Materiały drukowane

 

W promowaniu sklepu internetowego można też wykorzystać reklamę analogową. Jeśli podczas konfiguracji swojego sklepu zadbałeś o możliwość odbioru osobistego, to dzięki drukowanym materiałom będziesz mógł lokalnie zainteresować klientów swoimi produktami. 

 

Unikalne promocje

 

Klienci w sieci lubią czuć się wyróżnieni. Możesz zachęcić ich do kupowania w Twoim sklepie, jeśli zaoferujesz unikalną na tle konkurencji promocję. Może to być najniższa cena na rynku, ale równie dobrze można zaoferować darmową wartość dodaną. Darmowa wysyłka, produkty w zestawie czy niewielki podarunek w postaci niedrogiego produktu może sprawić, że użytkownicy skorzystają z zakupów w Twoim sklepie i chętnie do niego wrócą. 

Jak 1koszyk ułatwia prowadzenie sklepu internetowego?

 

W Polsce od niedawna dostępna jest nowa usługa e-commerce, która pozwoli na szybkie założenie własnego sklepu internetowego. Wybierając 1koszyk, nie będziesz musiał podpisywać zbędnej papierologii, a sprzedażą zajmiesz się z poziomu darmowego konta.

 

Dzięki 1koszyk możesz przekształcić stronę WWW w nowocześnie wyglądający sklep internetowy. Usługa oferuje konfigurowalny widżet, który można wpiąć na stronę i od razu zacząć sprzedawać. Jak to działa?

 

Po założeniu konta wystarczy jedynie dodać produkty i wygenerować do nich linki, kody QR lub tagi NFC. Za ich pomocą możesz sprzedawać nie tylko we własnym sklepie internetowym, ale także na wielu innych kanałach w sieci.

 

Linki sprawdzą się do sprzedawania w Social Media, newsletterze i przez oferty mailowe. 1koszyk oferuje nieco inne podejście do sprzedaży od innych platform sprzedaży w sieci. Zamiast linku przenoszącego użytkownika do strony głównej, ten z 1koszyk przekieruje od razu do uzupełnienia danych do wysyłki i finalizacji transakcji. Dzięki temu łatwo możesz sprzedawać na Facebooku, Instagramie i przez maila. 

 

Kody QR i tagi NFC możesz kreatywnie wykorzystać do sprzedawania za pomocą materiałów drukowanych. Z 1koszyk możesz dotrzeć do klienta wszystkimi kanałami sprzedaży z poziomu jednego konta. 

 

Do założenia własnego sklepu internetowego konieczne jest posiadanie bramki płatniczej i usług kuriera. Z 1koszyk masz je w pakiecie, od razu po założeniu konta. Unikasz kosztów stałych, bo prowizja na rzecz bramki jest pobierana wyłącznie w momencie sprzedaży i wynosi 1.9 %. Koszt wysyłki nie jest stały - i zależy od wielkości i wagi paczki.

 

1koszyk ułatwi sprzedawanie w sieci. Warto również wykorzystać je jako dopełnienie posiadanych kanałów sprzedaży lub innych platform e-commerce. Załóż darmowe konto w 1koszyk i zacznij sprzedawać, gdzie chcesz.

 

Wypróbuj platformę 1koszyk