W sieci znajdziesz wiele poradników o tym jak zarabiać na blogu. Na początku trudno jest za to znaleźć coś o zarobkach, bo te różnią się w zależności od popularności danego bloga i siły marki, którą wypracujesz. Niektórzy zarobią na drugą wypłatę, inni kilkadziesiąt złotych.

Nie nastawiaj się na zarabianie od samego początku istnienia bloga. To przede wszystkim Twoja pasja do tematu pozwoli Ci z biegiem czasu przyciągnąć odpowiednich reklamodawców. Blog nie obroni się bez wartościowych treści i to na nich warto skupić się na początku.  

Dlatego też nie można przesadzać, bo blog będący w dużej części banerem reklamowym nie przyciągnie użytkownika na długo. Posiadanie własnego bloga to świetny sposób na zarobienie kasy w domu i w tym poradniku pokażemy krok po kroku, jak to zrobić.

Pamiętaj, że na swoim blogu nie sprzedajesz tylko swoich produktów - sprzedajesz też samego siebie. Im lepiej się przedstawisz, tym lepsze efekty osiągniesz.

Zarabianie na blogu można zasadniczo opisać w trzech prostych i uniwersalnych punktach:

  • Stwórz content, który przyciągnie i zainteresuje Twoich czytelników.
  • Unikalne rozwiązania, które prezentujesz, sprzedadzą się same.

Wykorzystaj doświadczenie innych: blogerzy polecają artykuły sponsorowane

Zacznijmy od stosunkowo najmniej inwazyjnego z punktu widzenia czytającego sposobu zarabiania pieniędzy na blogu. Reklamodawca zleca artykuł sponsorowany, ale to Ty odpowiadasz za treści w nim zawarte i możesz opisać dany produkt zgodnie ze swoimi przekonaniami. Oczywiście przedstawienie reklamodawcy w złym świetle nie zostanie przez niego zaakceptowane, ale podkreślenie zalet i delikatne wspomnienie o wadach zwykle nie jest problemem - wychwalanie pod niebiosa wzbudziłoby podejrzenia odbiorcy i zlecający są tego świadomi.

 

  • Zamieszczenie reklam pozwoli na zarabianie na blogu

Warto zaznajomić się z systemami reklamowymi, takimi jak AdSense. Zasada działania opiera się na wygospodarowaniu dobrze widocznej przestrzeni na blogu. Treści tam wyświetlane będą powiązane z treściami, które dostarczasz oraz z zainteresowaniami odbiorcy. Zarabiać można na różne sposoby: proste kliknięcie baneru, zamówienia produktu z reklamy itd.

 

  • Programy partnerskie i linki afiliacyjne

To rozwiązanie dla blogera, który ma już zaufaną bazę odbiorców. Społeczność chętniej skorzysta z ofert ze sprawdzonego źródła. Jak działają programy partnerskie i linki afiliacyjne? Za każdą sfinalizowaną transakcję, która dojdzie do skutku poprzez link umieszczony w tekście na Twoim blogu, dostaniesz swój udział. Afiliacja i programy partnerskie to najprostszy sposób, by sprzedawać cudze produkty na swoim blogu i zarabiać.

 

  • Bezpośrednia współpraca z markami

Tutaj sprawa jest bardzo prosta. Jeśli producent, firma lub agencja reklamowa dojdzie do wniosku, że Twoja społeczność może być zainteresowana zakupem ich produktu lub usługi, to będziesz w stanie negocjować odpowiedni kontrakt. Jego wysokość będzie naturalnie zależeć od popularności, jaką cieszy się Twój blog. 

 

  • Jak zarabiać na blogu w sieciach społecznościowych?

Oprócz stałej społeczności czytelników, którzy sami z siebie wchodzą na Twojego bloga z poziomu zakładki czy wyszukiwarki, spora część ruchu na blogu pochodzi z innych źródeł. Dobrym pomysłem na zwiększenie popularności bloga w internecie jest założenie korespondujących z nich profili w Social Media. Sporą część kampanii reklamowych przeprowadzisz na Facebooku, Instagramie, Pintereście, a nawet TikToku i Snapchacie.

 

  • Szkolenia i sklepy internetowe

Wielu blogerów nie poprzestaje jedynie na reklamach, artykułach sponsorowanych czy afiliacji. Kiedy już wypracujesz sobie odpowiednią markę i w oczach czytelników staniesz się autorytetem na swoim polu, możesz zacząć sprzedawać swoje własne produkty. Z 1koszyk możesz otworzyć swój sklep internetowy!

Tutaj możemy podzielić je na dwie główne kategorie: szkolenia i sprzedaż produktów powiązanych z tematyką bloga. Przykładowo: prowadząc bloga o oszczędzaniu pieniędzy, możesz sprzedać e-booka szeroko omawiającego ten temat. Sam wydałeś książkę? Blog o self-publishing będzie popularny, bo jesteś autorytetem, który już tego dokonał. Jeśli masz bloga o gotowaniu, to społeczność może być zainteresowana zakupem fartucha z Twoim logo - itd.

Zbudowana wokół Twojego bloga społeczność będzie tym bardziej zainteresowana produktami w Twoim sklepie internetowym, im lepsze będą Twoje treści. Dobrym przykładem są tutaj karcianki - jeśli publikujesz poradniki na temat strategii na wygraną partii przy pomocy konkretnych kart, to linkując do takich zestawów w swoim sklepie, zwiększysz szanse na sprzedaż. Nie masz jeszcze sklepu internetowego? Sprawdź, jak założyć sklep internetowy!

Jak napisać efektywny post sprzedażowy?

Poprzednie informacje dotyczyły sposobów zarabiania na blogu w internecie, ale warto też pomyśleć o dobrych postach sprzedażowych. Ważne, by nie wyglądały na nachalną reklamę.

Na początek potrzebujesz krótkiego opisu lub wideo, które w prosty i atrakcyjny sposób opisze Twój produkt. Niestety nie sprawdzi się to zwykle w przypadku bardziej skomplikowanych lub drogich rzeczy - tutaj potrzebne będzie jeszcze zaufanie społeczności.

Najważniejszą rzeczą, o której warto pamiętać, pisząc post sprzedażowy, jest Twoja pozycja. Na Twojego bloga użytkownicy nie wchodzą na zakupy, ale żeby przeczytać coś o swoich zainteresowaniach. To Twoja autentyczność sprawia, że czytelnicy chcą kupować Twoje produkty i usługi.

 

 

Jak zwiększyć widoczność bloga w internecie?

Najważniejszą myślą, która powinna towarzyszyć Ci w promowaniu Twojego bloga w internecie, jest: nie bój się promować swojego bloga w internecie. Omówmy to tylko z pozoru banalne stwierdzenie na konkretnych przykładach.

 

  • Marketing przez maila (newsletter)

Doceń możliwości, które dają Ci newslettery. Skoro użytkownik był zainteresowany treściami, które publikujesz, to nie jest wykluczone, że będzie chciał wrócić. Umożliw mu to poprzez opcję zapisania się do cyklicznego newslettera. Bardziej nowoczesną metodą jest “dzwoneczek”, który często widzisz na stronach - czytelnik zostanie powiadomiony o opublikowanej treści.

 

  • Sieci społecznościowe

Żeby zwiększyć zasięgi bloga w internecie, warto wykorzystać każdą możliwość, jaką oferują nam media społecznościowe. Publikowanie każdego posta na blogu również w Social Media to kolejny ze sposobów. Obserwowanie blogerów z niszy pozwoli na poszerzenie sieci kontaktów - część z nich może stać się i Twoją społecznością.

 

  • Komentarze na innych blogów wraz z linkiem do Twojego bloga

Decyzja o założeniu bloga na konkretny temat nie była pewnie przypadkowa. Tematem zajmujesz się od dawna i nie warto rezygnować z odwiedzania stron, które czytałeś wcześniej. By rozkręcić swojego bloga, możesz nadal udzielać się w sekcji komentarzy u “starych wyjadaczy”, ale dodając, że szerzej na ten temat wypowiedziałeś się ostatnio u siebie - i tu dodajesz link. 

Aby zwiększyć popularność bloga, możesz udzielać się na stronach i serwisach o podobnej tematyce, w miarę możliwości zostawiając link do swojej strony. Zadbaj o konstruktywność swoich komentarzy, aby zachęcić innych do odwiedzenia również Twojego bloga.

 

  • Linkowanie do innych blogów

Aby zwiększyć popularność bloga, możesz udzielać się na stronach i serwisach o podobnej tematyce, w miarę możliwości zostawiając link do swojej strony. Zadbaj o konstruktywność swoich komentarzy, aby zachęcić innych do odwiedzenia również Twojego bloga.

 

  • Gościnne wpisy na zaprzyjaźnionych blogach

Nieważne, jak niewielka będzie Twoja nisza, zawsze znajdziesz pasjonatów, którzy dzielą Twoje zainteresowania. Niewykluczone, że taka osoba będzie zainteresowana gościnnym zaproszeniem Cię na swojego bloga i opublikowaniu Twojego materiału. Dzięki temu dotrzesz do nowej społeczności, która być może jeszcze nie słyszała o Twoim blogu.

 

  • Odpowiednio częste postowanie wpisów

Do tej pory skupiliśmy się raczej na pozyskiwaniu nowych czytelników, ale jak utrzymać zainteresowanie stałych bywalców bloga? Oczywiście przez odpowiednio częste publikowanie nowych treści, po które będą regularnie wracać. 

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jak często postować wpisy na blogu. Będzie to zależało od rodzaju publikowanych treści. Sam musisz znaleźć złoty środek pomiędzy odpowiednią ilością i wysoką jakością. Oczywiście musisz zrobić porządny research i podpatrzeć, jak często robią to najlepsi w Twojej niszy.

Korzyści w wykorzystaniu 1koszyk na blogu

Do tej pory dowiedziałeś się sporo o tym, jak można zarabiać na blogu. Twoje zasięgi możesz jednak spieniężyć jeszcze w jeden sposób - dzięki nowej w Polsce platformie e-commerce, którą jest 1koszyk.

1koszyk to usługa, która pozwala na szybkie dodanie do strony widżetu, dzięki któremu od razu możesz przejść do sprzedawania swoich kursów, produktów i usług. Wcześniej musisz jedynie prekonfigurować produkty, a następnie wygenerować link, kod QR lub tag NFC. Za ich pomocą sprzedasz je na swojej stronie, blogu, Social Mediach i przez maile. Założenie konta na platformie 1koszyk jest darmowe, a prowizja jest pobierana jedynie w momencie finalizacji transakcji i wynosi tylko 2 procent wartości sprzedaży.