W sieci znajdziesz wiele poradników o tym jak zarabiać na blogu. Na początku trudno jest za to znaleźć coś o zarobkach, bo te różnią się w zależności od popularności danego bloga i siły marki, którą wypracujesz. Niektórzy zarobią na drugą wypłatę, inni kilkadziesiąt złotych.

Nie nastawiaj się na zarabianie od samego początku istnienia bloga. To przede wszystkim Twoja pasja do tematu pozwoli Ci z biegiem czasu przyciągnąć odpowiednich reklamodawców. Blog nie obroni się bez wartościowych treści i to na nich warto skupić się na początku.  

Dlatego też nie można przesadzać, bo blog będący w dużej części banerem reklamowym nie przyciągnie użytkownika na długo. Posiadanie własnego bloga to świetny sposób na zarobienie kasy w domu i w tym poradniku pokażemy krok po kroku, jak to zrobić.

Pamiętaj, że na swoim blogu nie sprzedajesz tylko swoich produktów - sprzedajesz też samego siebie. Im lepiej się przedstawisz, tym lepsze efekty osiągniesz.

Zarabianie na blogu można zasadniczo opisać w trzech prostych i uniwersalnych punktach:

  • Stwórz content, który przyciągnie i zainteresuje Twoich czytelników.
  • Unikalne rozwiązania, które prezentujesz, sprzedadzą się same.

Wykorzystaj doświadczenie innych: blogerzy polecają artykuły sponsorowane

Zacznijmy od stosunkowo najmniej inwazyjnego z punktu widzenia czytającego sposobu zarabiania pieniędzy na blogu. Reklamodawca zleca artykuł sponsorowany, ale to Ty odpowiadasz za treści w nim zawarte i możesz opisać dany produkt zgodnie ze swoimi przekonaniami. Oczywiście przedstawienie reklamodawcy w złym świetle nie zostanie przez niego zaakceptowane, ale podkreślenie zalet i delikatne wspomnienie o wadach zwykle nie jest problemem - wychwalanie pod niebiosa wzbudziłoby podejrzenia odbiorcy i zlecający są tego świadomi.

 

  • Zamieszczenie reklam pozwoli na zarabianie na blogu

Warto zaznajomić się z systemami reklamowymi, takimi jak AdSense. Zasada działania opiera się na wygospodarowaniu dobrze widocznej przestrzeni na blogu. Treści tam wyświetlane będą powiązane z treściami, które dostarczasz oraz z zainteresowaniami odbiorcy. Zarabiać można na różne sposoby: proste kliknięcie baneru, zamówienia produktu z reklamy itd.

 

  • Programy partnerskie i linki afiliacyjne

To rozwiązanie dla blogera, który ma już zaufaną bazę odbiorców. Społeczność chętniej skorzysta z ofert ze sprawdzonego źródła. Jak działają programy partnerskie i linki afiliacyjne? Za każdą sfinalizowaną transakcję, która dojdzie do skutku poprzez link umieszczony w tekście na Twoim blogu, dostaniesz swój udział. Afiliacja i programy partnerskie to najprostszy sposób, by sprzedawać cudze produkty na swoim blogu i zarabiać.

 

  • Bezpośrednia współpraca z markami

Tutaj sprawa jest bardzo prosta. Jeśli producent, firma lub agencja reklamowa dojdzie do wniosku, że Twoja społeczność może być zainteresowana zakupem ich produktu lub usługi, to będziesz w stanie negocjować odpowiedni kontrakt. Jego wysokość będzie naturalnie zależeć od popularności, jaką cieszy się Twój blog. 

 

  • Jak zarabiać na blogu w sieciach społecznościowych?

Oprócz stałej społeczności czytelników, którzy sami z siebie wchodzą na Twojego bloga z poziomu zakładki czy wyszukiwarki, spora część ruchu na blogu pochodzi z innych źródeł. Dobrym pomysłem na zwiększenie popularności bloga w internecie jest założenie korespondujących z nich profili w Social Media. Sporą część kampanii reklamowych przeprowadzisz na Facebooku, Instagramie, Pintereście, a nawet TikToku i Snapchacie.

 

  • Szkolenia i sklepy internetowe

Wielu blogerów nie poprzestaje jedynie na reklamach, artykułach sponsorowanych czy afiliacji. Kiedy już wypracujesz sobie odpowiednią markę i w oczach czytelników staniesz się autorytetem na swoim polu, możesz zacząć sprzedawać swoje własne produkty. Z 1koszyk możesz otworzyć swój sklep internetowy!

Tutaj możemy podzielić je na dwie główne kategorie: szkolenia i sprzedaż produktów powiązanych z tematyką bloga. Przykładowo: prowadząc bloga o oszczędzaniu pieniędzy, możesz sprzedać e-booka szeroko omawiającego ten temat. Sam wydałeś książkę? Blog o self-publishing będzie popularny, bo jesteś autorytetem, który już tego dokonał. Jeśli masz bloga o gotowaniu, to społeczność może być zainteresowana zakupem fartucha z Twoim logo - itd.

Zbudowana wokół Twojego bloga społeczność będzie tym bardziej zainteresowana produktami w Twoim sklepie internetowym, im lepsze będą Twoje treści. Dobrym przykładem są tutaj karcianki - jeśli publikujesz poradniki na temat strategii na wygraną partii przy pomocy konkretnych kart, to linkując do takich zestawów w swoim sklepie, zwiększysz szanse na sprzedaż. Nie masz jeszcze sklepu internetowego? Sprawdź, jak założyć sklep internetowy!

Jak napisać efektywny post sprzedażowy?

Poprzednie informacje dotyczyły sposobów zarabiania na blogu w internecie, ale warto też pomyśleć o dobrych postach sprzedażowych. Ważne, by nie wyglądały na nachalną reklamę.

Na początek potrzebujesz krótkiego opisu lub wideo, które w prosty i atrakcyjny sposób opisze Twój produkt. Niestety nie sprawdzi się to zwykle w przypadku bardziej skomplikowanych lub drogich rzeczy - tutaj potrzebne będzie jeszcze zaufanie społeczności.

Najważniejszą rzeczą, o której warto pamiętać, pisząc post sprzedażowy, jest Twoja pozycja. Na Twojego bloga użytkownicy nie wchodzą na zakupy, ale żeby przeczytać coś o swoich zainteresowaniach. To Twoja autentyczność sprawia, że czytelnicy chcą kupować Twoje produkty i usługi.

 

 

Jak zwiększyć widoczność bloga w internecie?

Najważniejszą myślą, która powinna towarzyszyć Ci w promowaniu Twojego bloga w internecie, jest: nie bój się promować swojego bloga w internecie. Omówmy to tylko z pozoru banalne stwierdzenie na konkretnych przykładach.

 

  • Marketing przez maila (newsletter)

Doceń możliwości, które dają Ci newslettery. Skoro użytkownik był zainteresowany treściami, które publikujesz, to nie jest wykluczone, że będzie chciał wrócić. Umożliw mu to poprzez opcję zapisania się do cyklicznego newslettera. Bardziej nowoczesną metodą jest “dzwoneczek”, który często widzisz na stronach - czytelnik zostanie powiadomiony o opublikowanej treści.

 

  • Sieci społecznościowe

Żeby zwiększyć zasięgi bloga w internecie, warto wykorzystać każdą możliwość, jaką oferują nam media społecznościowe. Publikowanie każdego posta na blogu również w Social Media to kolejny ze sposobów. Obserwowanie blogerów z niszy pozwoli na poszerzenie sieci kontaktów - część z nich może stać się i Twoją społecznością.

 

  • Komentarze na innych blogów wraz z linkiem do Twojego bloga

Decyzja o założeniu bloga na konkretny temat nie była pewnie przypadkowa. Tematem zajmujesz się od dawna i nie warto rezygnować z odwiedzania stron, które czytałeś wcześniej. By rozkręcić swojego bloga, możesz nadal udzielać się w sekcji komentarzy u “starych wyjadaczy”, ale dodając, że szerzej na ten temat wypowiedziałeś się ostatnio u siebie - i tu dodajesz link. 

Aby zwiększyć popularność bloga, możesz udzielać się na stronach i serwisach o podobnej tematyce, w miarę możliwości zostawiając link do swojej strony. Zadbaj o konstruktywność swoich komentarzy, aby zachęcić innych do odwiedzenia również Twojego bloga.

 

  • Linkowanie do innych blogów

Aby zwiększyć popularność bloga, możesz udzielać się na stronach i serwisach o podobnej tematyce, w miarę możliwości zostawiając link do swojej strony. Zadbaj o konstruktywność swoich komentarzy, aby zachęcić innych do odwiedzenia również Twojego bloga.

 

  • Gościnne wpisy na zaprzyjaźnionych blogach

Nieważne, jak niewielka będzie Twoja nisza, zawsze znajdziesz pasjonatów, którzy dzielą Twoje zainteresowania. Niewykluczone, że taka osoba będzie zainteresowana gościnnym zaproszeniem Cię na swojego bloga i opublikowaniu Twojego materiału. Dzięki temu dotrzesz do nowej społeczności, która być może jeszcze nie słyszała o Twoim blogu.

 

  • Odpowiednio częste postowanie wpisów

Do tej pory skupiliśmy się raczej na pozyskiwaniu nowych czytelników, ale jak utrzymać zainteresowanie stałych bywalców bloga? Oczywiście przez odpowiednio częste publikowanie nowych treści, po które będą regularnie wracać. 

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jak często postować wpisy na blogu. Będzie to zależało od rodzaju publikowanych treści. Sam musisz znaleźć złoty środek pomiędzy odpowiednią ilością i wysoką jakością. Oczywiście musisz zrobić porządny research i podpatrzeć, jak często robią to najlepsi w Twojej niszy.

Korzyści w wykorzystaniu 1koszyk na blogu

Do tej pory dowiedziałeś się sporo o tym, jak można zarabiać na blogu. Twoje zasięgi możesz jednak spieniężyć jeszcze w jeden sposób - dzięki nowej w Polsce platformie e-commerce, którą jest 1koszyk.

1koszyk to usługa, która pozwala na szybkie dodanie do strony widżetu, dzięki któremu od razu możesz przejść do sprzedawania swoich kursów, produktów i usług. Wcześniej musisz jedynie prekonfigurować produkty, a następnie wygenerować link, kod QR lub tag NFC. Za ich pomocą sprzedasz je na swojej stronie, blogu, Social Mediach i przez maile. Założenie konta na platformie 1koszyk jest darmowe, a prowizja jest pobierana jedynie w momencie finalizacji transakcji i wynosi tylko 2 procent wartości sprzedaży.

Zarabianie na blogu i współpraca z markami

Zarabianie na blogu może umożliwić nam pozyskanie dodatkowych umiejętności. Sposoby zarabiania na blogu — oprócz wykonywania wpisów sponsorowanych — to również współpraca z różnorodnymi firmami. Pozwalają nam one nie tylko zwiększyć liczbę odsłon na witrynie, ale też przy okazji poznać wiele ciekawych marek. Aby wybrać firmę do współpracy, należy szukać producenta lub bloga, które będą prowadziły podobne kampanie do naszych. Zakładając naszego bloga, doskonale wiemy, jakie produkty chcemy promować, a jakie nie skupiają się w kręgu naszych zainteresowań. Marka, z którą nawiążemy współpracę, powinna odpowiadać naszej filozofii, a także być dopasowana pod kątem branży, która nas interesuje oraz na której doskonale się znamy. Łatwiej będzie nam nawiązać współpracę z blogiem czy producentem, który działa w tej samej branży co my. Istnieje wielu influencerów, którzy przybrali taktykę promowania niemalże wszystkich produktów i marek, które zgłoszą się do nich z prośbą o współpracę. Niestety takie rozwiązanie może przynieść odwrotny skutek, ponieważ nasi stali czytelnicy widząc nienaturalnie dopasowany do produktu artykuł sponsorowany, mogą się do nas szybko zniechęcić.

Istnieje kilka zasad, według których należy dobierać markę do współpracy z naszym blogiem:

  • Wybieraj markę, która jest zgodna z twoim blogiem;
  • Reklamuj tylko te produkty, usługi, czy miejsca, które naprawdę są godne polecenia;
  • Reklamuj produkty oraz usługi, o których dużo wiesz.

Obecnie blogerzy odchodzą od sztucznie generowanych artykułów sponsorowanych. Wiedzą, że żeby zacząć zarabiać na blogu, wcale nie muszą reklamować wszystkich marek, które się do nich zgłoszą.

 

Jak znaleźć markę, z którą nawiążemy długotrwałą współpracę?

Znalezienie takiej marki może nieco potrwać, ale nasz wysiłek z pewnością się opłaci. Przede wszystkim mając własne produkty i pomysł na bloga, możemy spróbować „sprzedać” go innym markom czy blogerom. W poszukiwaniu odpowiedniej firmy do współpracy z pewnością pomoże nam posiadanie dobrych statystyk wyświetleń. Dzięki nim firma, z którą chcemy nawiązać relacje biznesową, przekona się, że jesteśmy godni zaufania i potrafimy dobrze sprzedać naszą markę osobistą. Bloger, który ma dobre statystyki wyświetleń (czyli wejścia i akcje wykonywane na blogu są stałe oraz obracamy się w interesującej nas grupie wiekowej) jest bardziej wiarygodny. Naszą wiarygodność zbudujemy również na profesjonalnym mailingu, w którym dokładnie opowiemy, na czym polega koncepcja naszego bloga i dlaczego to właśnie z nami warto nawiązać relację biznesową. Mając swoją witrynę, musimy wiedzieć, że czasem szukanie odpowiedniej marki do współpracy może potrwać dłużej niż samo tworzenie artykułów sponsorowanych. Nie jest to proste, ale mogą pomóc nam również spotkania z blogerami, odpowiednia stopka na stronie, w której informujemy o możliwości nawiązania współpracy, a także sama wiarygodność naszej marki. Mając własne produkty, należy stworzyć również markę osobistą, która pomoże nam w nawiązaniu ciekawej współpracy i zainteresuje różne firmy z naszej branży.

 

Jakich błędów nie popełnić podczas prowadzenia mojego bloga i współpracy z markami?

Kiedy prowadzimy bloga, naturalnym zjawiskiem jest to, że chcemy na nim zarabiać. Dzięki temu możemy nie tylko zyskać traktować to zajęcie jako sposób na główny zarobek, ale również rozwijać się i prowadzić ciekawe projekty. Na naszych blogach warto umieszczać artykuły sponsorowane, których celem jest zwiększenie przychodów. Jednak jak się zabrać za tego typu działania, aby przyniosły one pożądane skutki?

Wiele osób podczas współpracy z markami częściej skupia się na takich rozwiązaniach jak programy partnerskie. Nie są one złym tropem do zwiększenia naszych zarobków, ale jeśli współpraca ma być długotrwała, lepiej znaleźć jedną lub dwie marki, z którymi nawiążemy bliższą relację. Mając własne produkty czy prowadząc swojego bloga, można poprosić firmy o finansowanie wpisów sponsorowanych lub korzystać z usług i produktów, które oferowane są przez daną markę.

 

Jak zacząć zarabiać na blogu AdSense?

AdSense jest niczym innym jak umieszczaniem na blogu bannerów reklamowych, które dają nam dochód w momencie, kiedy nasz czytelnik wejdzie na konkretną stronę internetową. Tzw. klikalność reklam jest bardzo zróżnicowana i warto odpowiednio dobierać je do tematyki naszego bloga. AdSense jako prosta aplikacja do pobierania reklam, pomaga nam w otrzymywania z tego tytułu stałych dochodów, nawet do 2 tysięcy złotych. Najczęściej jednak na początku umieszczenia reklamy na stronie są to kwoty rzędu kilkuset złotych. Reklamy powinny być jak najbardziej widoczne i umieszczane na górze strony, byśmy mieli pewność, że zostaną one zauważone przez odbiorców naszego bloga.

Różne rodzaje reklam mają lepszą lub mniejsza skuteczność. Najlepiej płatne są reklamy związane z finansami. Przykładowo firma pożyczkowa, która zleca taką reklamę, płaci nie tyle za samo wejście na stronę główną, ale również za wykonany na niej konkretny ruch, w tym wypadku za wzięcie chwilówki. Nie oznacza to jednak, że tematyka naszego bloga ma automatycznie zmienić się na wpisy o finansach. Sposoby zarabiania na blogu powinny być przede wszystkim dopasowane do naszych zainteresowań. W tym wypadku, jeśli mamy własne produkty, to warto umieszczać reklamy z nimi powiązane. Nie mogą być to jednak reklamy produktów innych marek z tej samej branży, ponieważ istnieje ryzyko, że nasi klienci przejdą do konkurencji. Mając swojego bloga o konkretnej tematyce, wybierajmy sposoby zarabiania, które stworzą nowe możliwości zarobkowe, ale nie będą dopasowywały tematyki artykułów na blogu do reklamowanych usług, czy produktów.

 

Zarabianie na blogu – afiliacja

Korzystając z takich platform afiliacyjnych jak Znox, czy SalesMedia, możemy dzięki linkom afiliacyjnym zarobić dodatkowe pieniądze na naszym blogu. Koncepcja afiliacji polega na tym, że pod artykułem lub w jego treści umieszczamy linki afiliacyjne, które przekierowują nas na stronę sprzedającą konkretną usługę lub produkt. Jeśli nasz czytelnik dokona zakupu po kliknięciu w link, wówczas otrzymujemy prowizję od sprzedaży. To bardzo dobry sposób na stworzenie swojego stałego dochodu bez konieczności wchodzenia w głębszą współpracę z marką czy innym blogerem. Wystarczy, że będziemy używać platform afiliacyjnych, a linki przekierowujące na sklep online umieszczamy w treści naszych artykułów. Czytelnik musi jednak zaufać nam w kwestii sprzedaży i faktycznie wykonać konkretną akcję w sklepie online. W innym wypadku nie otrzymamy środków pieniężnych.

Zarabianie na blogu poprzez afiliację jest bardzo popularne wśród influencerów. Dodatkowo w ten sposób możemy pozyskać nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. Ważny jest jednak odpowiedni wybór branży, z której będziemy umieszczać nasze linki afiliacyjne oraz bannery reklamowe. Dzięki temu zyskamy znacznie lepsze zarobki. Najbardziej opłacalnymi są branża finansowa oraz branża modowa. Jeśli nasz blog może wpasować swoje treści tak, by afiliacja była naturalna i niewymuszona, dobrze jest wybrać takie sklepy online, które faktycznie dadzą nam realny zysk.

 

Zarabianie na blogu – wprowadzanie własnych produktów

Jeśli nasz blog jest już mocno rozpoznawalny, a my sami stworzyliśmy świetną markę własną, możemy pokusić się o stworzenie własnych produktów, które umożliwią nam zarobek. Warto stworzyć takie produkty, które będą odzwierciedlały naszą filozofię oraz tematykę bloga. Trzeba zastanowić się, jaką niszę możemy wypełnić, jednocześnie swoimi produktami nie oddalając się od tematyki, której poświęciliśmy nasze wpisy. Produkty powinny być wysokiej jakości i dopracowane od projektu po logo oraz reklamę. Należy stworzyć ich autorski pomysł i starać się nie powtarzać pomysłów innych blogerów. Czytelnicy będą chcieli zobaczyć nasze starania i zauważą autentyczność.

Współcześnie na rynku możemy zauważyć wzrost popularności influencerów sprzedających własne rękodzieło, gadżety sygnowane logiem lub marką osobistą. Tworząc nowe produkty, pierwszym krokiem, jaki musimy wykonać, jest zbadanie rynku pod kątem potrzeb konsumenta. Nasz własny sklep online, w którym oferujemy produkty związane z tematyką bloga, może okazać się niezwykle dochodowym rozwiązaniem, które nie tylko zapewni nam zarobek, ale również zwiększy naszą popularność. Liczy się przede wszystkim autentyczność oraz nasza inwencja twórcza. Nie kopiujmy pomysłów, zwłaszcza jeśli dopiero stawiamy pierwsze kroki w blogowaniu. Ze stworzoną marką osobistą możemy powielać już istniejące pomysły, ale wyłącznie w granicach zdrowego rozsądku. Dzięki temu zyskamy autentyczność, a odbiorcy będą traktować nas jako osoby wiarygodne i godne zaufania. Pamiętajmy, że tworzenie marki osobistej musi być podparte uczciwością i szczerością. Każde kłamstwo ma krótkie nogi i kopiowanie pomysłów od innych influencerów może zwyczajnie skończyć się fiaskiem.

  • Głównym problemem większości blogerów, jest skupienie się na zarabianiu na blogu, a nie na nawiązywaniu bliskich relacji zawodowych z markami. W efekcie współpracujemy z wieloma firmami, które niewiele wnoszą do naszej pracy, a jedynie zmieniają naszego niepowtarzalnego bloga w prawdziwe wysypisko spamu z wielką ilością reklam i linków. Aby zacząć zarabiać na blogu, ważne nie jest skupianie się na tym, ile tysięcy złotych zarobimy w danej kampanii, ale jak długie relacje biznesowe jesteśmy w stanie stworzyć.
  • Istotną kwestią, o której często zapominają blogerzy, jest informowanie czytelników o kooperacji w mediach społecznościowych. Warto jednak pamiętać, aby tego typu wpisy nie były nachalne. Reklama oferowanych produktów czy usług, musi być w pełni naturalna.
  • Często popełnianym błędem podczas współpracy z markami jest podawanie zaniżonych cen za artykuł sponsorowany. Taki błąd popełniają głównie młodzi blogerzy, którzy nie znają jeszcze cen obowiązujących na rynku.
  • Możemy również zgodzić się na współpracę barterową, o ile interesująca nas marka ma produkty, których również chcemy spróbować. Nie opierajmy jednak swojego bloga wyłącznie na barterze, ponieważ nie będzie nas później stać na bardziej zaawansowane kampanie reklamowe i inwestycje we własne produkty.